Home / Mobile / Perkakasan / Intel / Papan Induk Intel Z370 untuk CPU Coffee Lake Generasi Ke-8 dijangka tiba lebih awal sekitar Q4 2017

Papan Induk Intel Z370 untuk CPU Coffee Lake Generasi Ke-8 dijangka tiba lebih awal sekitar Q4 2017

Pemprosesan Intel Generasi Ke-8 Coffee Lake (Tasik Kopi?) dijadual bakal dilancarkan pada separuh tahun kedua 2017 dan dijangkakan bukan hanya pemprosesan berkuasa rendah U-series sahaja yang bakal memberi kejutan pada tahun ini.

Menurut laporan dari PCGamesN, wakil jualan dari sebuah syarikat pengeluar papan induk yang tidak dinamakan telah mengesahkan bahawa baru papan induk Intel Z370 akan hadir bersama-sama pemprosesan Coffee Lake sekitar suku tahun keempat 2017.

Ia seterusnya bakal menjadi CPU ketiga yang dilancarkan pada tahun ini, selepas Ryzen AMD dan Intel Core X .

Wakil jualan tersebut dilaporkan bahawa pengedar perlu bersedia untuk beralih dari papan induk Z270 memandangkan papan induk Z370 ketika ini masih belum diketahui bila ianya akan hadir menemui pengguna.

Intel telah menghasilkan chip pemprosesan mudah alih Kaby Lake pada Ogos tahun lalu, dan hanya mula diperkenalkan pada desktop pada Januari 2017 baru-baru ini. Walaubagaimanapun, Intel dijangkakan bakal menerima tekanan dari pencinta-pencinta PC dan pemain-pemain game agar mempercepatkan proses pelancarannya bagi memenuhi kehendak pasaran semasa.

Tambahan pula, Intel perlu melunaskan janji yang telah dibuat semasa di COMPUTEX bahawa pemproses Coffee Lake akan disegerakan proses pengeluarannya menjelang musim cuti tahun ini. Selain itu, Intel turut mengatakan bahawa chip Coffee Lake U-Series 15W mampu mencapai prestasi 30 peratus lebih baik berbanding Kaby Lake, berdasarkan rekod catatan SYSmark 2014 versi 1.5.

Desktop Kopi Lake dijangkakan turut merangkumi CPU enam teras, pertama seumpamanya untuk barisan arus perdana Intel. Oleh itu kemungkinan ianya tidak disediakan keserasian ke belakang (backward compatibility) dengan papan induk Intel Z270 yang sedia ada.

Di samping itu, Coffee Lake dijangka akan mengintegrasikan fungsi tambahan yang secara tradisinya telah disediakan oleh vendor cip pihak ketiga seperti USB 3.1 (Generasi kedua), Wi-Fi dan sambungan Bluetooth.

Hal ini dijangka bakal menjejaskan syarikat-syarikat seperti Realtek, ASMedia dan Broadcom yang selama ini membekalkan chip-chip untuk PC. Antara ketiga-ketiga syarikat ini Realtek dijangka menerima kesan yang lebih besar.

Pemproses Coffee Lake Kopi Intel ini akan dibina melalui proses pembuatan 14nm dan merupakan generasi pemproses keempat yang dibina dengan teknik sedemikian selepas Broadwell, Skylake, dan Kaby Lake .

Sumber berita diperoleh dari PCGamesN

About Shahrul Yusof

Penulis berpengalaman di dalam bidang ICT selama 8 tahun dan kerap mengikuti perkembangan ICT semasa baik di dalam mahupun di luar negara. Penulis boleh dihubungi melalui

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge