Home / Komputer / Cara membuat Drop Down List di dalam Microsoft Excel

Cara membuat Drop Down List di dalam Microsoft Excel

Microsoft Excel memiliki sejumlah fungsi yang disediakan khusus untuk membantu pengguna menyiapkan tugasan-tugasan dengan lebih pantas dan berkesan. Salah satu fungsi berkenaan adalah kemudahan menyediakan ‘drop down list’.

Fungsi ini, salah satu tujuannya adalah supaya dapat membantu pengguna mengisi maklumat-maklumat berulang dengan lebih mudah tanpa perlu menaipkan perkataan yang sama berkali-kali. Dokumen-dokumen seperti borang-borang dapat memanfaatkan fungsi ini. Golongan guru juga boleh menggunakan fungsi ini untuk penyediaan dokumen seperti Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan sebagainya.

Untuk itu, panduan menghasilkan ‘drop down list’ akan diterangkan dengan lebih lanjut melalui artikel ini;

Cara menghasilkan ‘drop down list’ sendiri pada cell Microsoft Excel:

  1. Senaraikan item-item di dalam satu lajur yang sama
  2. Pilih satu cell yang akan menempatkan ‘drop down list’ berkenaan. (Kita gunakan B2 dalam contoh ini)
  3. Pada tab Data, di dalam kelompok Data Tools, klik pada Data Validation.
  4. Di dalam kotak dialog Data Validation, pergi pada tab Settings dan tetapkan kriteria berikut: Allow > List ; Source > Tentukan cell-cell mana yang mengandungi data tersebut (Dalam contoh ini E1:E14); Pastikan kotak In-Cell Dropdown ditandakan dan klik OK.

Nota; Bagi anda yang ingin berkongsikan dokumen seperti ini dengan pengguna Microsoft Excel versi 2007 dan sebelumnya, anda perlu memastikan senarai item ditempatkan adalah di dalam sheet yang sama.

About Shahrul Yusof

Penulis berpengalaman di dalam bidang ICT selama 8 tahun dan kerap mengikuti perkembangan ICT semasa baik di dalam mahupun di luar negara. Penulis boleh dihubungi melalui

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge