Artikel Terkini

Minat Membaca

Membaca amalan mulia. Itu kempen punya ayat. Bagi orang yang memang dah dari kecik suka membaca, kempen jalan tak jalan baca tetap baca. Aku mula membaca sejak dari aku kenal ABC. Tapi aku lewat sikit la nak membaca banding dengan budak-budak baya aku yang lain. Diorang dari tadika dah pandai ...

Read More »

Aku dan Pengangkutan Awam

Aku takda kereta. OK. Mula-mula aku dapat kerja kat Johor ni aku rasa takda masalah untuk aku berulang-alik ke KL tiap-tiap bulan dan balik ke Perak bila ada cuti panjang. Sebabnya Keretapi Tanah Melayu berhenti dekat Stesen Paloh ni. Walaupun kecik, tapi penumpangnya boleh dikira ramai jugak. Terutamanya yang nak ...

Read More »

Futsal Ramadhan

Suatu petang sehari menjelang Ramadhan, seorang rakan membuat panggilan telefon kepadaku. Panggilan dijawab. ‘Woi Sylarius! Malam ni futsal. Mai la join sekali,’ ‘Pukul berapa beb?’ ‘Pukoi 9,’ ‘Laa, mana bole. Aku nak pegi terawih. Lewat sikit la,’ ‘Apa terawihnya malam ni. Puasa besok la woi,’ Itu jam aku sudah mengepalkan ...

Read More »

Taktikal

Jika hendak mencapai sesuatu perkara yang lebih besar, perkara yang asas perlu dilengkapkan dahulu. Terutamanya perkara yang fundamental. Biarlah ia perlahan asalkan kemajuan itu wujud. Begitulah lebih kurang Asas Seni Peperangan seperti yang ditulis oleh Sun Tzu. Kenapalah aku susah sangat nak cukupkan solat 5 waktu aku? Sehari mesti ada ...

Read More »

Post-STPM

Hidup masa muda memang agak merepek dan tidak keruan. Ditambah pula dengan kurang maklumat. Lepas habis zaman sekolah, aku macam budak-budak lain jugak, cari kerja part-time sementara tunggu result keluar. Ayah aku tak berapa nak sporting dalam bab bagi anak-anak bawak moto ni. Umur aku dah 20 tahun pun still ...

Read More »

Melukis di dalam gelap

Apa kejadahnya aku pergi melukis di dalam gelap. Oh ya, lampu di dalam bilik aku berkongsi dengan bilik teman serumah aku yang berada di sebelah. Tapi suis kat bilik aku. Kalau aku bukak, rasa macam tak bertimbang rasa dan kurang semangat 1Malaysia la pulak. Kalau bukak, mata aku pulak yang ...

Read More »

Petang di Ipoh

Alkisah pada suatu petang di sebuah taman rekreasi yang dipanggil rakyat Ipoh sebagai Padang Polo, aku melepak sambil menconteng benda-benda merepek pada buku lakaran aku. Kalakian ditegurlah aku akan seorang makcik yang perilakunya yang tidak ubah seperti makcik jugalah adanya walaupun sehari-harian melakukan senaman poco-poco untuk mengurangkan obesiti. Padanya, barangkali ...

Read More »

Asas Kehidupan

Kelangsungan hidup kita berkait rapat dengan keperluan asas hidup kita seharian. Makanan, tempat tinggal dan perhubungan. Pemodenan membuatkan hak keperluan asas setiap manusia menjadi rumit. Manusia moden mudah terkeliru antara keperluan dan kehendak. Kadang-kadang kehendak melebihi keperluan dan ianya sering berlaku. Seperti apa yang berlaku sekarang. Seluruh isi dunia ini ...

Read More »